loadingimg

Wczytuję dane...
  • Rejestracja

Logowanie za pomocą kont zewnętrznych:

Archiwum
  • 2017
  • 2016
Różnice w kolorach szkieł gogli narciarskich
  • Kolor szkieł w goglach ma duże znaczenie – od niego zależy nie tylko komfort jazdy, ale także nasze bezpieczeństwo. Jeżeli chcemy dobrze widzieć naszą trasę i ewentualne przeszkody, które mogłyby się na niej pojawić, to nie lekceważmy kwestii doboru barwy szybki. Przede wszystkim powinniśmy wybrać takie, które będą odpowiednie w danych warunkach atmosferycznych. Równie istotny jak kolor jest rodzaj filtra zastosowany w szkłach. Soczewki mogą obecnie mieć także inne, specjalne powłoki i warstwy, o których piszemy poniżej. W niniejszym artykule przedstawiamy wskazówki, które ułatwią wybór gogli zarówno początkującym, jak i bardziej zaawansowanym miłośnikom narciarstwa.



    Kolory a przepuszczalność światła

    Generalnie szkła dzielimy na jasne i ciemne. Te pierwsze stosujemy, kiedy niebo jest zachmurzone albo już zbliża się zmierzch, te drugie zaś w dni słoneczne. Przepuszczalność światła ciemnych szkieł (ok. 60%) jest większa niż jasnych (ok. 20%). Wyróżniamy kilka głównych kolorów szybek: białe, złote, bursztynowe, pomarańczowe, żółte, niebieskie, czarne, szare i brązowe. A zatem ich wybór jest rzeczywiście duży. Jakie więc są różnice pomiędzy nimi?

    Podczas słonecznej pogody promienie słoneczne, jak wiadomo, odbijają się od powłoki śniegu i z tego powodu bardziej rażą nasze oczy. W tym czasie należy założyć gogle z soczewkami o takich barwach, jak czarna, szara, ewentualnie niebieska. Brązowych również używamy, gdy niebo jest bezchmurne, aczkolwiek nie wtedy, kiedy słońce świeci bardzo intensywnie – wtedy zakładamy szkła wspomniane powyżej.

    Podczas umiarkowanie słonecznej pogody najlepiej sprawdzają się soczewki żółte i pomarańczowe. Z kolei szybki w kolorze bursztynu albo złota przepuszczają mniej światła i pomagają nam w trakcie jazdy, gdy np. niebo zasnuwają ciężkie chmury. Białych soczewek używamy, kiedy jest ciemno i jeździmy przy oświetleniu sztucznym.

    Niektórzy producenci oferują szybki o uniwersalnym zastosowaniu. Pamiętajmy jednak, że zwłaszcza w przypadku najbardziej skrajnych sytuacji spośród tych, które zostały wymienione (zmrok albo bardzo słoneczny dzień), należy zastosować soczewki specjalnie przygotowane pod kątem natężenia światła lub jego braku.



    Rodzaje filtrów

    Występuje pięć rodzajów filtrów: od S4 do S0. Te pierwsze przepuszczają jedynie kilka procent światła i spotykamy się z nimi w szybkach koloru czarnego. Szkła z filtrami S3 – szare i niebieskie – stosujemy tak jak w przypadku tychże kolorów, czyli wtedy, gdy świeci słońce. Filtry S2 przepuszczają od 18 do 43% światła (barwa żółta i pomarańczowa), a S1 – 43 do 80% (kolor złoty i bursztynowy). W soczewkach, w których zastosowanie znalazły filtry S0 (czyli białych), jeździmy oczywiście nocą.



    Inne dodatki

    Szkła mogą mieć powłokę REVO, której zadaniem jest odbijanie promieni słonecznych. Spotykamy się też z powłokami przeciwmgielnymi (Anty-Fog).

2017-02-13 14:08:06